Nauka przez zabawę – grupa 5-latków wykonuje doświadczenia

Grupa 5-latków chętnie wciela się w rolę młodych wynalazców. Przeprowadzane na zajęciach doświadczenia są wspaniałą okazją, by zaobserwować ciekawe zjawiska z dziedziny chemii i fizyki oraz poszerzyć wiedzę dzieci o otaczającym świecie.

Wędrujące kropelki
Szczególnie atrakcyjny okazał się eksperyment z olejem, sodą oczyszczoną i zabarwionym octem. Młodzi chemicy za pomocą pipetki po kropelce wkrapiali zabarwiony ocet do flakonu z olejem i sodą, z zafascynowaniem obserwując zachodzące zjawisko…wędrujące kropelki. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) tworzył się gaz – dwutlenku węgla (CO2), który otaczał kropelki wpuszczonego octu, a te – lżejsze – unosiły się do góry. Na powierzchni gaz ulatniał się kropelki wędrowały z powrotem na dno. Efekt przerósł nasze oczekiwania – to był jeden z bardziej widowiskowych eksperymentów, jakie wykonano w grupie 5-latków!

Ile monet zmieści się w szklance wody? Okazuje się, że więcej, niż możemy się spodziewać! Mali Badacze zaobserwowali, że na powierzchni wody tworzy się wybrzuszenie – to cząsteczki wody oddziałują na siebie, przyciągając wzajemnie. Dlatego woda się nie wylewa!

Zaświeci… nie zaświeci…? Fizyka 5-latkom również nie straszna! Podczas zajęć dotyczących prądu elektrycznego, samodzielnie zbudowały obwód zamknięty oraz dowiedziały się, czym jest izolacja i dlaczego zapewnia nam bezpieczeństwo.

Podczas różnorodnych eksperymentów pięciolatki dowiedziały się również:

Jak wyciągnąć igłę ze szklanki wody bez użycia rąk? Czy korek zawsze przylega do ścian szklanki wypełnionej wodą? Z czego składa się ziemniak? Czy ziemniak pływa?

Galeria

Dodaj komentarz